RBSE Solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 The Book that Saved the Earth

हेलो स्टूडेंट्स, यहां हमने राजस्थान बोर्ड Class 10 English Prose Chapter 1 The Book that Saved the Earth सॉल्यूशंस को दिया हैं। यह solutions स्टूडेंट के परीक्षा में बहुत सहायक होंगे | Student RBSE solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 The Book that Saved the Earth pdf Download करे| RBSE solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 The Book that Saved the Earth notes will help you.

Rajasthan Board RBSE Class 10 English Literature Prose Chapter 1 The Book that Saved the Earth

Gather chapter wise Rajasthan Board Class 10 English Solutions Study Material to score the highest marks in the final exam. Various chapters and subtopics are given clearly in RBSE Solutions Class 10 English Material. All the Rajasthan Board Class 10 English Chapter 1 The Book that Saved the Earth Questions with detailed answers are provided by subject experts.

The step by step Rajasthan Board RBSE Class 10 English guide will help you to enhance your skills in both English subject and grammar. Here, along with the subject knowledge, grammar knowledge also plays an important role. So, students should download Rajasthan Board Class 10 English Solutions and read it to attempt all the questions with 100% confidence.

Read and find out

The Book That Saved The Earth Questions And Answers RBSE Question 1.
Why was the twentieth century called the ‘Era of the Book?
बीसवीं शताब्दी को ‘पुस्तकों का युग’ क्यों कहा गया था?
Answer.
The twentieth century was called the Era of the Book. In those days, there were books about everything, from anteaters to Zulus. Books taught people how to’, when to’, and where to’, and ‘why to’. They illustrated, educated, punctuated, and even decorated and this way it is called the era of the book.

बीसवीं शताब्दी को ‘पुस्तकों का युग’ कहा जाता था। उन दिनों सभी चीजों पर पुस्तकें उपलब्ध थी–चींटियाँ खाने वाले से लेकर जूलू तक। पुस्तकों ने लोगों को कैसे, कब, कहाँ, क्यों आदि के बारे में बताया। उन्होंने लोगों को सोदाहरण समझाया, शिक्षित किया, समयनिष्ठ बनाया तथा यहाँ तक कि अलंकृत भी किया। इसी कारण से इस युग को पुस्तकों का युग कहा जाता है।

Class 10 English The Book That Saved The Earth Rajasthan State Board Solutions Question 2.
Who tried to invade the earth in the twenty-first century?
इक्कीसवीं शताब्दी में पृथ्वी पर आक्रमण करने की कोशिश किसने की?
Answer.
In the twenty-first century the Martians tried to invade the earth. Mighty and powerful Think-Tank wanted to put the earth under his ruler ship.

इक्कीसवीं शताब्दी में मंगल ग्रह के वासियों ने पृथ्वी पर आक्रमण किया। इस आक्रमण का सेनापति शक्तिशाली थिंक-टैंक था। वह पृथ्वी को अपने शासन के अधीन करना चाहता था।

Read and find out
RBSE Solutions For Class 10 English Question 1.
What guesses are made by Think-Tank about the books found on earth?
पृथ्वी पर पाई गई पुस्तकों के बारे में थिंक-टैंक ने क्या अनुमान लगाएँ? ।
Answer.
After seeing the books, Think-Tank says that these are eatables and calls them sandwich. He tells the crew members that sandwiches are the staple diet of earth. To confirm his opinion, he orders Omega to eat it. Omega orders Iota and lota orders Oop. At last sergeant Oop bites the corner of the book and tells a lie to Think-Tank that it is delicious. But he is surprised how the earthlings can get those sandwiches down without water. Noodle guesses that earthlings don’t eat them, but these are communication devices. Omega tries to listen to something and failed. Noodle again suggests that these are for eye communication and not for ears. At last captain Omega tries to read it.

पुस्तकों को देखने के बाद, थिंक-टैंक ने कहा कि यह खाने की सामग्री है तथा इसे सैंडविच कहा जाता है। वह अपने दल के सदस्यों को कहता है। कि सैंडविच पृथ्वीवासियों का प्रमुख भोजन है। अपने विचारों की पुष्टि के लिए वह ओमेगा को इसे खाने का आदेश देता है। ओमेगा आयोटा को तथा आयोटा ऊप को यह आदेश देता हैं अंत में सार्जेंट ऊप पुस्तक के एक कोने को खाता है तथा थिंक-टैंक से झूठ बोलता है कि वह बहुत ही स्वादिष्ट है। लेकिन उसे आश्चर्य इस बात को लेकर हुआ कि किस प्रकार से पृथ्वीवासी इसे पानी के बगैर खाते हैं। नूडल अनुमान लगाता है कि पृथ्वीवासी इसे नहीं खाते बल्कि यह संचारी उपकरण है। ओमेगा कुछ सुनने का प्रयास करती है तथा असफल रहता है। नूडल फिर सुझाव देता है कि ये आँखों के संचार के लिए है न कि कानों के लिए। अंत में, कैप्टन ओमेगा इसे पढ़ने की कोशिश करता है।

A. Tick the corrective alternative:
Who Eats The Sandwich Ultimately Question 1.
Who wrote the play ‘The Book that Saved the Earth’?
(a) Claire Boiko
(b) William Shakespeare
(c) Oliver Goldsmith
(d) Anton Chekov
Answer
(a)

RBSE Class 10 English Solutions Question 2.
Which century was called the era of the Book?
(a) Twenty first
(b) Twenty fifth
(c) Twentieth
(d) Ninetieth
Answer
(c)

How Does Think Tank Describe The Earth Question 3.
What stopped the Martian invasion of 2040?
(a) a noble encyclopedia
(b) a tome about rockets
(c) Mother Goose
(d) a secret file
Answer
(c).

B. Say whether the following statements are True or False. Write ‘T’ for true and ‘F’ for false in brackets:
Why Did Think Tank Express His Peevishness With Noodle Question 1.
The Book that Saved the Earth’ is a drama.
Answer
False

What Does Oop Think About The Library Question 2.
The people of the Mars plan an attack on the earth.
Answer
True

Golden Rays Book 10th Class Solutions Question 3.
The Martians do not leave the earth in fear.
Answer
False

RBSE Solutions For Class 10 English Chapter 1 Question 4.
The twentieth century was often called the Era of the Books.
Answer
True

What Do You Know About Think Tank After Reading The Play Question 5.
Humpty Dumpty did not sit on the wall.
Answer
False

C. Answer the following questions in about 30 40 words each:
Why Is Think Tank Space Crew Puzzled On The Earth Question 1.
Why did Think-Tank express his peevishness with Noodle?
थिंक टैंक ने नूडल से चिड़चिड़ापूर्ण व्यवहार क्यों किया?
Answer.
Think-Tank considered himself to be the most powerful and intelligent creature in the whole universe. Noodle was his apprentice. He forgot to pay the part of his salutation to him and stood beside him. Therefore, Think Tank expressed his peevishness with Noodle.

थिंक-टैंक अपने आपको पूरे संसार में सबसे शक्तिशाली और बुद्धिमान समझता था। नूडल उसका प्रभिखु है। वह रोज थिंक-टैंक को नमस्ते करना भूल जाता है और उसके पास जाकर खड़ा हो जाता है। इसलिए, थिंक-टैंक ने चिड़चिड़ा व्यवहार किया।

Class 10 RBSE English Book Solution Question 2.
How does Think-Tank describe the earth?
थिंक-टैंक किस प्रकार से पृथ्वी का वर्णन करता है?
Answer.
Think-Tank describes the earth as a ridiculous little planet. He gives no importance to the earth and think is as a very insignificant place. He decides to put the earth under his generous ruler ship.

थिंक-टैंक पृथ्वी को एक छोटे और हास्यास्पद ग्रह के रूप में वर्णित करता है। वह पृथ्वी को कोई महत्व नहीं देता तथा सोचता है कि यह बहुत ही महत्वहीन स्थान है। वह पृथ्वी को अपनी प्रजाति के शासनाधीन करने का निर्णय लेता है।

10th Class English Book RBSE Question 3.
Who eats the sandwich ultimately?
अंततोगत्वा सैंडविच कौन खाता है?
Answer.
Sergeant Oop eats the sandwich ultimately. Omega and Iota watch him breathlessly. When he eats the sandwich, he makes terrible faces.

अंततः सार्जेंट ऊप सैंडविच को खाता है। ओमेगा और आयोटा साँस रोककर उसे देखते हैं। जब वह सैंडविच खाता है तो उसके चेहरे पर डरावने भाव आने लगते हैं।

RBSE Solution Class 10 English Question 4.
How does Think-Tank wish to be saluted?
थिंक-टैंक किस प्रकार से अभिवादन की इच्छा प्रकट करता है?
Answer.
Think-Tank is the great and mighty commander-in-chief. He wishes to be completely salute in a singsong manner. Noodle salutes him as “O Great and Mighty Think-Tank, Ruler of Mars and her two moons, most powerful and intelligent creature in the whole universe (out of breath) what-are-your-orders?”.

थिंक-टैंक एक महान तथा शक्तिशाली सेनापति है। वह स्वयं को पूर्ण रूप से गाते हुए अभिवादन की इच्छा व्यक्त करता हैं नूडल उसे यह कहकर अभिवादन करता है–हे महान एवं शक्तिशाली थिंक-टैंक, मंगल ग्रह एवं उसके दो चंद्रमाओं के शासक, पूरे ब्रह्मांड में सबसे शक्तिशाली एवं बुद्धिमान प्राणी (दम सूख जाता है) आपका क्या आदेश है?

Class 10 RBSE English Solution Question 5.
What does Oop think about the library?
पुस्तकालय के विषय में ऊप क्या सोचता है?
Answer.
Sergeant Oop has no idea about the library when he has already visited the seven galaxies. He had never visited such a unique place. He takes the books as hats and the library as a haberdashery—the shop which sells clothing and small articles of dress.

पुस्तकालय के बारे में ऊप को कोई जानकारी नहीं है, जबकि वह सात गंगाओं को जाकर देख चुका है। उसने इस तरह के अनूठे स्थान को कभी नहीं देखा था। वह किताबों को टोपी समझता है तथा पुस्तकालय को एक बिसाती-एक ऐसी दुकान जहाँ कपड़े और धीरे-धीरे ड्रेस बेचे जाते हैं।

RBSE 10th Class English Solution Question 6.
How does the picture of Humpty Dumpty look like?
हमटी डमटी का चित्र कैसा लगता है?
Answer.
Oop turns the large picture of Humpty Dumpty towards Think-Tank. It looks like Think-Tank, who screams and holds his head and says, “It’s me!”. Even the brain of Humpty Dumpty is similar to that of Think-Tank.

ऊप हमटी डमटी के बड़े चित्रे को थिंक-टैंक की तरफ करता है। यह थिंक-टैंक की तरह ही दिखता है। थिंक-टैंक चीखता है और अपना सिर पकड़ लेता है, “यह मैं हूँ।” यहाँ तक कि हमटी डमटी का मस्तिष्क भी थिंक-टैंक की तरह ही है।

RBSE 10th English Book Question 7.
What question does Think-Tank ask the mirror?
थिंक-टैंक दर्पण से क्या प्रश्न करता है?
Answer.
Think-Tank asks the mirror who the most fantastically, intellectually gifted being in the land is. He also asks the mirror whether the Martians are not the handsome race. He is the great and mighty commander-in-chief and desires to put the earth under his rule.

थिंक-टैंक दर्पण से यह प्रश्न करता है कि धरती पर सबसे विलक्षण रूप से बुद्धिमान कौन है? वह दर्पण से यह भी पूछता है कि क्या मंगल ग्रह के वासी खूबसूरत नहीं है? वह एक महान तथा शक्तिशाली सेनापति है। तथा पृथ्वी को अपने अधीन करना चाहता है।

English RBSE Class 10 Question 8.
What did the books teach in twentieth century?
बीसवीं सदी में पुस्तकों ने क्या शिक्षा दिया?
Answer.
In the twentieth century the books taught people ‘how to’ when to’, where to’ and ‘why to’. They illustrated, educated, punctuated and even decorated.

बीसवीं शताब्दी में पुस्तकों ने लोगों को कब’, ‘कहाँ’, ‘कैसे’ आदि के विषय में बताया। उन्होंने लोगों को सोदाहरण समझाया, शिक्षित किया, समयनिष्ठ बनाया तथा यहाँ तक कि अलंकृत भी किया।

Golden Rays Book 10th Class Chapter 1 Question Answer Question 9.
Who tried to invade the earth in the twenty first century?
इक्कसवीं शताब्दी में किसने पृथ्वी पर आक्रमण करने का प्रयास किया?
Answer.
The Martians tried to invade the earth in the twenty first century.Think-Tank was the great and mighty commander of this invasion. He was the ruler of Mars. He wanted to put the earth under his rule.

मंगल ग्रह के वासियों ने इक्कीसवीं सदी में पृथ्वी पर आक्रमण करने का प्रयास किया। महान और शक्तिशाली थिंक-टैंक इस आक्रमण का सेनापति था। वह मंगल ग्रह का शासक था। वह पृथ्वी को अपने शासन के अधीन रखना चाहता था।

RBSE Class 10 English Grammar Book Pdf Question 10.
Why are books referred as man’s best friend?
पुस्तकों को मनुष्य का सबसे अच्छा मित्र क्यों कहा गया है?
Answer.
The books are the treasure of infinite knowledge. We read them and get noble ideas from them. After reading books we become wise. They charge nothing instead they motivate and encourage us for good deeds.

पुस्तकें अनंत ज्ञान का खजाना हैं। हम इन्हें पढ़कर इनसे अच्छे विचारों को ग्रहण करते हैं। पुस्तकों को पढ़ने के बाद हम बुद्धिमान बनते हैं। ये हमें अच्छे कार्यों के लिए प्रेरित और प्रोत्साहित करती हैं एवं
बदले में हमसे कुछ भी नहीं लेती।

Class 10 English RBSE Solution Question 11.
what has Think-Tank thought about magnificent brilliance?
थिंक-टैंक ने शानदार प्रतिमा के बारे में क्या सोचा?
Answer.
Think-Tank has thought about the vitamins magnificent brilliance. It was given by the chemical department to increase one’s intelligence. Taking them immediately could decipher the meaning of code. He also thought that the Earthlings were clever.

थिंक-टैंक ने विटामिनों की शानदार प्रतिमा के बारे में सोचा। यह रसायन विभाग के द्वारा बुद्धिमता को बढ़ाने के लिए दिया गया था। इसे ग्रहण करने के तुरंत बाद कोड के अर्थ स्पष्ट हो सकते हैं। उसने यह भी सोचा कि पृथ्वीवासी समझदार हैं।

10th RBSE English Solution Question 12.
What is Think-Tank planning about the earth?
पृथ्वी के संदर्भ में थिंक-टैंक की क्या योजना है?
Answer.
Think-Tank is planning to invade the earth. He thinks that earth is very insignificant. It is a ridiculous planet. He has sent a search team that will probe the earth. He is very desirous to put the earth under his rule.

थिंक-टैंक पृथ्वी पर हमला करने की योजना बना रहा है। वह समझता है कि पृथ्वी बहुत ही महत्वहीन है यह एक हास्यास्पद ग्रह है। उसने पृथ्वी के बारे में जाँच-पड़ताल करने वाली एक खोजी टीम भेजी। वह पृथ्वी को अपने अधीन करने के लिए बेताब था।

English Class 10 RBSE Question 13.
Why is Think-Tank’s space crew puzzled on the earth?
थिंक-टैंक के अंतरिक्ष यान दल के सदस्य पृथ्वी पर दुविधाग्रस्त क्यों हो गए?
Answer.
Think-Tank’s space crew has arrived on the earth and taken shelter in some sort of squire place. This place is full of peculiar items (Books). The members of this crew take these books as sandwiches, but unable to eat them. When they are told that the Earthlings use them as a communication device,they try to hear them. But they are still helpless to hear them. So, they are puzzled on the earth.

थिंक-टैंक के अंतरिक्ष दल के सदस्य पृथ्वी पर पहुँचे तथा एक रमणीक-स्थल पर शरण ली। यह स्थान अनूठी वस्तुओं (पुस्तकों) से भरा था। दल के सदस्यों ने इन पुस्तकों को सैंडविच समझा, किंतु इन्हें खाने में असमर्थ रहे। जब उनसे कहा गया कि पृथ्वीवासी इसे संचार क्षेत्र के रूप में काम लेते हैं,तो उन्होंने उनसे सुनने की कोशिश की। किंतु वे इसे सुनने में असमर्थ रहे। अतः वे पृथ्वी पर दुविधा के शिकार रहे।

Resolution English Book Class 10 Question 14.
How does Noodle suggest to Think Tank about the books?
नूडल थिंक-टैंक को पुस्तकों के संबंध में क्या सुझाव देता है?
Answer.
Noodle reveals the secret of books, which are considered sandwiches in the play in a very humble manner. He says that he has watched surveyor films of those sandwiches. He found that that the Earthlings do not eat these sandwiches. Actually they use them as some sort of communication device.

नूडल पुस्तकों के रहस्य को व्यक्त करता है, जिसे नाटक में बड़े ही विनम्र तरीके से सैंडविचे मान लिया गया है। वह कहता है कि उसने एक सर्वेक्षण फिल्म इन सैंडविचों की देखी है। उसने देखा कि पृथ्वीवासी इन सैंडविचों को नहीं खाते। वस्तुतः वे इसे संचार के एक यंत्र के रूप में प्रयोग करते हैं।

D. Answer the following questions in about 60 words each:
Question 1.
why did Think-Tank’s plan fail to invade the earth?
पृथ्वी पर आक्रमण करने की थिंक-टैंक की योजना क्यों असफल रही?
Answer.
Think-tank is considered as the most powerful and intelligent creature in the play. He is also regarded the wisest creature in the universe. He is commander in chief of the Mars Space Control. He desires to put the earth under his ruler ship, because he thinks the Earthlings are ugly creatures with primitive brain. But he becomes aware of the secret power of Earthlings from a little book which the members of his crew are unable to read. They think that the book is written in a certain code which shows magnificent intelligence of Earthlings. They have discovered how to combine agriculture and mining. They can also grow crops of rare metal and high explosives. Think-Tank finds that the Earthlings are certainly superior to the Martians. So he decides to leave the earth without delay.

इस नाटक में थिंक-टैंक को सबसे शक्तिशाली तथा बुद्धिमान जीव माना गया है। उसे समूचे ब्रह्मांड का सबसे बुद्धिमान जीव के रूप में जाना जाता है। वह मंगल अंतरिक्ष नियंत्रण को सेनापति है। वह धरती को अपने अधीन करना चाहता है। वह ऐसा इसलिए सोचता है कि उसका मानना है कि पृथ्वीवासी अपरिपक्व मस्तिष्क वाले गंदे जीव हैं। किंतु वह पृथ्वीवासियों की छोटी-सी पुस्तक की रहस्यमयी शक्तियों से अवगत होता है। जिसे उसके दल के सदस्य पढ़ नहीं पाते। वे सोचते हैं कि पुस्तक एक विशिष्ट कोड में लिखी गई है, जिसमें पृथ्वीवासियों की शानदार प्रतिमा का प्रदर्शन होता है। उन्होंने इस बात की खोज की कि कृषि एवं खनन को किस प्रकार से संयोजित किया जाए। वे दुर्लभ धातुओं के साथ-साथ विस्फटकों का भी उत्पादन कर सकते हैं। थिंक-टैंक सोचता है कि पृथ्वीवासी निश्चित रूप से मंगल ग्रह के वासियों से श्रेष्ठ । अतः वह अविलंब
पृथ्वी को छोड़ देने का निश्चय करता है।

Question 2.
Give the character sketch of Noodle.
नूडल का चरित्र-चित्रण कीजिए।
Answer.
Noodle is an obedient apprentice of Think-Tank who is the ruler of Mars. He is more wiser and familiar with the facts of the Earthling as compared to Think-Tank. He has an act to tackle and flatter his boss. Whenever he had to correct him, he would present his thought as being of no particular importance. He rectifies his mistakes in a humble manner. He a polite member of Think-Tank’s crew and cooperates with the other members and effectively carries out the order of the commander. He is a practical man in real.

मंगल ग्रह के शासक थिंक-टैंक का नूडल एक आज्ञाकारी प्रभिखु है। वह थिंक-टैंक की अपेक्षा पृथ्वीवासियों के तथ्यों के बारे में अधिक बुद्धिमतापूर्ण तथा अंतरंग है। वह अपने प्रधान के प्रति व्यावहारिक तथा चापलूसी वाला व्यवहार करता है। जब उसे किसी बात पर उन्हें सही कहना होता है, तो वह एक सामान्य जीवन की तरह अपने विचार रखती है। वह अपनी गलतियों का सुधार बड़े ही विनम्र तरीके से करता है। वह अपने दल का एक भद्र सदस्य है। तथा सभी सदस्यों को सहयोग करता है। वह अपने कमांडर के आदेशों को लागू करता है। यथार्थ में वह एक व्यावहारिक व्यक्ति है।

Question 3.
What do you know about Think-Tank after reading the play?
इस नाटक को पढ़ने के बाद आप थिंक-टैंक के बारे में क्या जानते हैं?
Answer.
Think-Tank is a very ambitious, arrogant, mighty and powerful commander-in-chief. He wants that his empire should extend and invades the earth to put it under his rule. He has a false view about the Earthlings that can do no harm to the Martians. He is a very disciplined and impatient commander. His command must be followed in word and spirit. He has great knowledge and experience by which he guesses very well. When his crew informs him that they have found peculiaritiun on the earth, he help them to guess it as a sandwich, a staple diet on Earth. He takes quick decisions. When he realizes that the Earthlings may attack the Martians, he immediately orders them to leave the earth without delay. At the end of play he seems as a fearful commander who just by looking at a picture of Humpty Dumpty decides to escape to Alpha Centaur and drops the mission of attacking the earth.

थिंक-टैंक एक बहुत ही महत्वाकांक्षी, अहंकारी सामर्थ्यवान तथा शक्तिशाली शासक है। वह अपने साम्राज्य का विस्तार करना चाहता है तथा पृथ्वी पर आक्रमण कर उसे अपने अधीन करना चाहता है। वह पृथ्वीवासियों के बारे में इस गलतफहमी का शिकार है कि वो मंगल ग्रह के वासियों का कुछ नुकसान नहीं कर सकते। वह बहुत ही अनुशासित तथा धैर्यवान कमांडर है। उसके आदेश शब्दों तथा भावों में प्रकट होते हैं। उसके पास बहुत अधिक ज्ञान तथा अनुभव है, जिसके द्वारा वह बहुत अच्छे तरीके से अनुमान लगा सकता है। जब उसके दल के सदस्य यह सूचित करते हैं कि उन्हें पृथ्वी पर एक अनूठी चीज मिली है, तो वह उन्हें इसे वृथ्वीवासियों का प्रमुख आहार सैंडविच बताने में मदद करता है। वह कोई भी निर्णय तुरंत लेता है। सब उसे यह अहसास होता है कि पृथ्वीवासी मंगल ग्रह के लोगों पर आक्रमण कर सकते हैं तो वह तुरंत उन्हें पृथ्वी को छोड़ देने का आदेश देता है। नाटक के अंत में वह एक भयभीत कमांडर प्रतीत होता है, जो केवल हमटी डमटी के चित्र को देखकर अल्फा सेंटर से भाग खड़ा होता है तथा पृथ्वी पर आक्रमण करने के इरादे को टाल देता है।

Question 4.
How were friendly relations established between people of Mars and People of Earth?
मंगल ग्रह के लोगों तथा पृथ्वीवासियों के बीच मित्रतापूर्ण संबंध किस प्रकार से स्थापित हुए?
Answer.
With the passage of time the relation between the people of mars (Martians) and the people of Earth (Earthlings) became cordial. The Earthlings taught the Martians the difference between sandwiches and books and how to read them. They established together a model library in the capital city of Marsopolis. All this happened after the expiry of five hundred years-in the twenty-fifth century.

समय बीतने के साथ मंगल ग्रह के वासियों तथा पृथ्वी के वासियों के बीच संबंध मधुर हो गए। पृथ्वीवासियों के मंगल ग्रह के लोगों को पुस्तक तथा सैंडविच में अंतर बताया तथा उन्हें पुस्तकों के पढ़ने के तरीके भी बताए। उन्होंने उनकी राजधानी Marsopolis में मिलकर एक आधुनिक पुस्तकालय की भी स्थापना की। ये सभी कार्य पाँच सौ वर्षों के बाद पच्चीसवीं शताब्दी में किए गए।

Question 5.
“Perhaps the Earthlings have sharper ears than we do”. Why does Iota say so?
“संभवत: पृथ्वीवासियों के कान हमसे तेज हैं।” आयोटा ऐसा क्यों कहता है?
Answer.
Noodle suggest that the sandwiches are used a communication device. Iota who is the lieutenant of Mar probe tries to listen to it intently. He failed to listen anything from the sandwiches which is actually a book. At last she draw a conclusion that Earthlings have sharper ears than Martians. She meant that the Earthlings are ugly creatures.

नूडल यह सुझाव देता है कि सैंडविच का प्रयोग एक संचार यंत्र के रूप में होता है। आयोटा जो कि एक लेफ्टिनेंट है, इसकी तीव्रता को सुनने को प्रयास करता है। वह सैंडविच से जो कि वस्तुतः एक पुस्तक है, कुछ भी सुनने में असमर्थ रहता है। अंत में वह इस निष्कर्ष पर पहुँचता है कि पृथ्वीवासियों के कान मंगल ग्रह के वासियों के कान से ज्यादा तेज हैं। उसका तात्पर्य यह है कि पृथ्वीवासी एक गंदे जीव हैं।

Activity 2: Vocabulary
Word formation: often new words are formed from the existing ones by adding a small unit either at the beginning or at the end; the particles used at the beginning are known as ‘prefixes’ and those used at the end are known as ‘suffixes’.
Prefixes: in-, on-, im-, il-, non-, ab-, dis-, mis-, etc.
Examples: insane, unfair, impossible, illegal, non-violence, abnormal, dislike, misbehave
Suffixes: Suffixes often change the wordclass, for example, the adjective ‘mad’, by the addition of the suffix ‘-ness’, is changed into an abstract noun ‘madness’. Popular suffixes are -ion, -cation, -ment, -ious, -al, -ous, – ness, -ity, – ful.
educate – education,
agree – aggreement,
multiply – multiplication,
courage – courageous,
mystery – mysterious,
accident – accidental,
cheer – cheerful.
By using prefixes and suffixes a verb can be converted into a noun, a noun into an adjective and adjective into an adverb.

A. Fill in the blanks with adjectives derived from nouns given in brackets:
1. Noodle flatters Think-Tank by calling him the most ………… creature in the universe. (power)
2. The Martians call the Earth a …. ball. (mud)
3. The Earthlings have taught their animals ………… Culture. (music)
4. A ………… old book of nursery rhymes saved the Earth from a Martian invasion. (dust)
5. The wise and ………… Noodle became a successor of great and mighty ThinkTank. (wonder)
Answers.
1. powerful
2. muddy
3. musical
4. dusty
5. wonderful

B. Fill in the blanks with synonyms of the words given in brackets. Initial letters have been provided as hints:
1. Think-Tank considers the earth as a r………… planet. (laughable)
2. The members of the crew believe that the Earthlings are not as a………… as the Martians. (charming)
3. Noodle tells Think-Tank that a new idea is t………… in his mind. (moving)
4. The commander-in-chief suddenly leaves the idea of i………… on the earth. (attack)
5. The space people are asked to d. ……. the code. (find)
Answer.
1. ridiculous
2. attractive
3. ticking
4. invasion
5. discover.

C. Fill in the blanks with one word substitutes of the expression given in brackets. Initial letters have been provided as hints:
1. Think-Tank poses to be a wiseman as if he possesses knowledge of an e………… .
(a book giving a complete information about a branch of knowledge).
2. The historian turned on the h…… and showed the picture of many centuries ago.
(an apparatus showing slides of history)
3. The space-crew mistakes the library for a b………… .
(a place where hay and corn are stored)
4. Sergeant Oop is unable to understand the language of Mother Goose and calls it a collection of s………..
(illegible writings)
5. The historian welcomed the audience to m………… of ancient history.
(the place where objects of old civilisations are stored)
Answers.
1. encyclopedia
2. historiscope
3. barn.
4. squiggles
5. museum.

Activity 3: Grammar

Tenses
1. Simple Present Tense:
Exercise
‘Write correct form of the verb given in brackets:
1. The last train …………. (leave) at midnight.
2. The earth ……… (move) round the sun.
3. I come from Jodhpur. Where ….. you ……….. (come) from?
4. We ……… (not work) on Saturdays.
5. John …….. (seem) rather tiring today.
6. How often …………you ………… (go) to the dentist?
7. I rarely ………… (carry) an umbrella in summer.
8. A musician ……….. (practise) everyday.
9. He always ………… (work) very hard.
10. Family planning really ………… (mean) family welfare.
Answers.
1. leaves
2. moves
3. did, come
4. do not work
5. seems
6. do, go
7. carry
8. practices
9. works
10. means.

2. Present Progressive/Continuous Tense:
Exercise
Write the correct form of the verbs given in brackets:
1. Where is Ram? He ………… (lie) under the car.
2. It is a lovely day. The birds …….. (sing).
3. Let’s go out. It ……….. (not rain) now.
4. I ………… (read) an interesting novel these days.
5. At present my mother ………… (cook) in the kitchen.
6. That child ………… (cry) because her mother is not there.
7. Her aunt …… (stay) with us for a week.
8. How do you know that I …………(not tell) the truth?
9. The children are very quiet. Go and see what they ………… (do).
10. I can’t hear what you ………… (say).
Answers.
1. is lying
2. are singing
3. is not raining
4. am reading
5. is cooking
6. is crying
7. is staying
8. am not telling
9. are doing
10. are saying.

3. Present Perfect Tense:
Exercise
Insert in the blank spaces of the sentences below the Present Perfect Tense of the verbs given in brackets :
1. I …………that fellow somewhere before. (meet)
2. ………… the postman not …………yet? (come)
3. They ………… a television set. (buy)
4. Radhika cannot walk. She ………… her leg. (hurt)
5. My car looks lovely.I…….it (wash)
6. ………you ever………. a camel? (ride)
7. He ………… just ………… out. (go)
8. Why ………… you …….. the fuse? (not mend)
9. How many bottles the milkman……..?(leave)
10. I ………. often …………. him (see) but I …. never ………… to him. (speak)
Answers.
1. have met
2. Has, come
3. have bought
4. Has hurt
5. have washed
6. have, ridden
7. has, gone
8. have, not made
9. has left
10. have, seen, have, spoken.

4. Present Perfect Progressive/Continuous Tense:
Exercise
Put the verbs in brackets into the Present Perfect or the Present Perfect Continuous Tense:
1. They ………… (live) here since 1954.
2. I ………… (wait) for you all the morning.
3. Have you seen my bag anywhere? I ………… (look) for it for ages.
4. It …………. (rain) for two days now. There will be a flood soon.
5. He ………… (not stop) eating since he
6. I ………… (teach) hundreds of students but I ……… never ………… (meet) such a hopeless class as this.
7. I ……….. (pump) up three tyres. Would you like to do the fourth?
8. He ………… (be) very ill since the last month.
9. The strike ………… (last) for six months.
10. The police ………… (look) for me for the last four days.
Answers.
1. have been living
2. have been waiting
3. have been looking
4. has been raining
5. has not stopped
6. have taught, have, met
7. have pumped
8. has been
9. has lasted
10. has been looking.

Activity 4: Speech Activity
Question 1.
Organize a debate in the class on the topic “The people of Earth are wiser than the people of Mars.”
“पृथ्वी पर निवास करने वाले लोग मंगल ग्रह पर निवास करने वाले लोगों की अपेक्षा ज्यादा बुद्धिमान होते हैं।” इस विषय पर अपनी कक्षा में एक वाद-विवाद का आयोजन कीजिए।
Answer.
Do yourself.

Activity 5: Composition
Question 1.
Write a paragraph in about 100 words describing the latest facts about the Mars. You may consult a science teacher or view a web page on Internet.
The Book That Saved The Earth Questions And Answers RBSE
Answer.
Do yourself.

Question 2.
Write a paragraph in about 100 words comparing the Martian spacecraft described in the lesson with the Pushpak Viman in which Lord Rama, Sita and Laxman travelled to Ayodhya after having won Lanka
मंगल ग्रह के अंतरिक्ष यान की तुलना 100 शब्दों में उस पुष्पक विमान से कीजिए जिसमें सवार होकर भगवान राम-सीता तथा लक्ष्मण श्रीलंका से विजय प्राप्तकर अयोध्या लौटे थे।
Ans. Do yourself.

Additional Questions and Answers

A. Choose the most appropriate answer out of the following:
1. What is the twentieth century called in the play?
(a) the modern time
(b) the Time the Earth was Saved
(c) the Era of the Book
(d) the Historian’s Time

2. Why does Think-Tank believe a book is a sandwich?
(a) because he is very clever
(b) because Oop had told him so.
(c) because the Earthlings sell them at sandwich shops
(d) because the Earthlings are very fond of eating them.

3. The Earthlings were not so primitive because:
(a) they could make good houses.
(b) they could illustrate their books.
(c) they could decipher the code.
(d) they were stronger than the Martians.

4. What made Oop laugh at the nursery rhymes?
(a) they were funny.
(b) omega’s acting was fine.
(c) it was a good sandwich.
(d) the play was nice.

5. What did Noodle become in the twenty fifth century?
(a) He became the ruler of Earth.
(b) He took Think-Tank’s place as the ruler of Martian.
(c) He was left behind on Earth.
(d) He was made the chief librarian.

6. How would you like to conclude the theme of this play?
(a) The space creatures normally visit the earth and go away.
(b) In the opinions of visitors, the Earthlings are not very smart.
(c) Only the intelligent and powerful people can be a ruler.
(d) Intelligence has no match.

7. Where did Think-Tank’s crew actually enter?
(a) a barn
(b) A library
(c) a restaurant
(d) a picnic spot.

8. What is an era?
(a) a play
(b) a period of time
(c) some kind of probe
(d) a long history

9. What do you know about Think-Tank?
(a) a lazy man
(b) a generous man
(c) a powerful man
(d) an ambitious commander.

10. What does Think-Tank mean by primitive when he says, “I want to invade that primitive ball of mud called Earth?
(a) significant
(b) very important.
(c) known
(d) insignificant.

Answers.
1. (c),
2. (d),
3. (c),
4. (a),
5. (b),
6. (d),
7. (b),
8. (b),
9. (d),
10. (d)

B. Answer the following questions in about 30 40 words each:
Question 1.
What guesses are made by Think-Tank about the books found on earth?
थिंक-टैंक द्वारा पृथ्वी पर प्राप्त होने वाली पुस्तक को लेकर कौन-सा अनुमान लगाया गया?
Answer.
Think-Tank guessed the books found on earth, as sandwiches on first sight, which is the staple food on Earth. On Noodle’s suggestions he guess them as communication devices of can initially and then of eyes.

पृथ्वी पर पए जाने वाली पुस्तक के बारे में प्रथम दृष्टि में थिंक-टैंक ने यह अनुमान लगाया कि यह पृथ्वीवासियों का प्रमुख आहार सैंडविच है। नूडल के सुझावों के बाद उसने इसे संचार यंत्र के रूप में अनुमान लगाया।।

Question 2.
Noodle avoids offending Think-Tank and at the same time he corrects his mistakes. How does he manage to do that?
नूडल थिंक-टैंक को अप्रसन्न करता है तथा दूसरे तरफ वह उसकी गलतियों को सुधारता भी है। वह ऐसा किस प्रकार से कर पाता है?
Answer.
Whenever Noodle has to say anything against what Think-Tank says, he presents his thoughts by referring to them as being of no particular importance. In this way he is able to correct Think-Tank’s errors without making him annoyed.

जब कभी थी थिंक-टैंक के कहे गए शब्दों के विषय में नूडल को कुछ कहना होता है तो वह एक सामान्य व्यक्ति के रूप में अपनी बातों को कहता है। इस प्रकार से वह थिंक-टैंक की गलतियों को बिना उसे नाराज किए कह डालता है।

Question 3.
What was the plan of Martians? Did they succeed in their attempt?
मंगल ग्रह के वासियों की क्या योजना थी? क्या वे अपने प्रयास में सफल रहे?
Answer.
The Martians planned to capture and invade the earth in 2040. No, they could not succeed because a single book of rhymes stopped them from invasion.

मंगल ग्रह के वासियों ने 2040 में पृथ्वी पर आक्रमण करने तथा उस पर कब्जा करने की योजना बनाई। नहीं, वे सफल नहीं हो सके क्योंकि कविताओं की एक छोटी-सी किताब ने उन्हें आक्रमण करने से रोक
दिया।

Question 4.
Who is declared the most powerful and intelligent creature’ in the play?
किसे नाटक में सर्वाधिक शक्तिमान तथा बुद्धिमान जीव घोषित किया गया है?
Answer.
Think-Tank is declared as the most powerful and intelligent creature in the play. He is considered the wisest creature in the universe. He wishes to be addressed with great salutations. He is the commander-in-chief of the Mars Space Control. He is the Ruler of Mars and her two moons.

थिंक-टैंक को सर्वाधिक शक्तिमान तथा बुद्धिमान जीव इस नाटक में घोषित किया गया है। उसे ब्रह्मांड का सबसे बुद्धिमान जीव माना जाता है। वह स्वयं का अभिवादन अच्छे तरीके से किए जाने की अपेक्षा करता है। वह मंगल ग्रह के अंतरिक्ष नियंत्रण का सेनापति है। वह मंगल ग्रह तथा उसके दो चंद्रमाओं का शासक है।

Question 5.
Why did Think-Tank order the invasion fleet to evacuate the entire planet of Mars?
थिंक-टैंक ने युद्धक बेड़े को पूरे मंगल ग्रह से स्थानांतरित करने का आदेश क्यों दिया?
Answer.
Think-Tank ordered the invasion fleet to evacuate the entire planet of Mars because he thought that the earthlings were after him. They would kill him and his people. So he took this decision and ran away to safety.

थिंक-टैंक ने यह आदेश दिया कि युद्धक बेडों को मंगल ग्रह से स्थानांतरित किया जाए क्योंकि उसका यह मानना था कि पृथ्वी के वासी उसके पीछे पड़े हैं। वे उसे तथा उसके लोगों को मार डालेंगे। अत: उसने यह निर्णय लिया तथा सुरक्षा के दृष्टिकोण से वहाँ से भाग खड़ा हुआ।

Question 6.
What made Think-Tank realize that the earthling had reached a high level of civilization?
थिंक-टैंक को किस तरह से इस बात का ज्ञान हुआ कि पृथ्वी के वासी सभ्यता के उच्च स्तर पर पहुँच चुके हैं?
Answer.
On hearing the rhyme they diddle diddle read by lota, Think-Tank get more alarmed. He realized that the earthlings had reached a high level of civilization. He taught that the Earthlings have even their domesticated animals with musical culture and space technique. He interprets that even the dogs have sense of humour on Earth.

आयोटा के द्वारा पढ़ी गई कविता ‘डिडल-डिडल’ सुनने के बाद थिंक-टैंक और अधिक सतर्क हो गया। उसने सोचा कि पृथ्वी के वासी सभ्यता के उच्च स्तर पर पहुँच चुके हैं। उसने सोचा कि पृथ्वीवासियों ने यहाँ तक कि अपने पालतू जानवरों को भी संगीत, संस्कृति तथा अंतरिक्ष तकनीक सिखा दिया है। वह कहता है कि उनके कुत्तों में भी मजाक करने की क्षमता है।

Question 7.
What ‘high levels of civilizations’ have earthlings reached, according to Think-Tank?
थिंक-टैंक के अनुसार पृथ्वी के वासी सभ्यता के किस स्तर पर पहुँच गए हैं?
Answer.
Thin k-Tan k declares that the earthlings have reached the high civilization. He interprets their that the earthlings have taught domesticated animals musical culture and space techniques. Even their dogs have a sense of humour. He thinks that at this time they may be launching an inter-planetary attack of millions of cows.

थिंक-टैंक यह घोषणा करता है कि पृथ्वी के वासी सभ्यता के उच्च स्तर पर पहुँच चुके हैं। वह कहता है कि पृथ्वी के वासियों ने अपने पालतू जानवरों को भी संगीत, संस्कृति तथा अंतरिक्ष तकनीक की शिक्षा दी है। यहाँ तक कि कुत्तों में मजाक करने की क्षमता है।

Question 8.
What was Oop’s opinion about the ‘sandwiches’ he had eaten?
अपने खाए हुए सैंडविच के प्रति ऊप का क्या विचार था?
Answer.
Think-Tank judge the books to be sandwiches. He orders Oop to eat them who finds them as dry as Martian dust. He got confused and surprised that how earthlings could get the sandwiches down without water.

थिंक-टैंक ने पुस्तक को सैंडविच समझा। उसने ऊप को यह आदेश किया कि उसे खाए। उसे यह मंगल ग्रह की धूल की तरह लगा। वह भ्रमित हो गया। उसे आश्चर्य इस बात को लेकर हुआ कि पृथ्वीवासी इस
सैंडविच को पानी के बिना कैसे निगलते होंगे।

Question 9.
Why does Think-Tank want to contact with the manned space probe? Who communicates with the crew members?
थिंक-टैंक क्यों मानवचलित अंतरिक्ष प्रोब से संबंध स्थापित करना चाहता था? दल के सदस्यों के साथ | किसने संचार संबंध स्थापित किया?
Answer.
Think-Tank had sent a manned space probe to attack on the earth planet. Martians had a plan to capture it. Think-Tank wanted to know their position, so he wanted to contact with the manned space probe. Noodle communicates with the crew members.

थिंक-टैंक ने मानवचलित अंतरिक्ष प्रोब को पृथ्वी पर आक्रमण करने हेतु भेजा। मंगल ग्रह के वासियों की योजना इस पर कब्जा करने की थी। थिंक-टैंक अपनी स्थिति जानना चाहता था, इसलिए वह मानवचलित अंतरिक्ष यान में संपर्क स्थापित करना चाहता था। दल के सदस्यों के साथ नूडल ने संचार स्थापित किया।

Question 10.
What report is given by Omega to Think-Tank?
ओमेगा ने थिंक-टैंक को क्या सूचना दी?
Answer.
Omega reports to Think-Tank that they have reached the earth without any special problem. They are surrounded by some peculiar things. Which he failed to identity. He had never seen such things earlier.

ओमेगा ने थिंक-टैंक को यह सूचना दी कि वे लोग बिना किसी समस्या के पृथ्वी पर पहुँच गए हैं। उनके आसपास कुछ अनूठी चीजें हैं, जिसे वह पहचान नहीं पा रहा है। उसने इस तरह की चीजें पहले कभी नहीं
देखी थी।

Question 11.
What does Think-Tank guess about these peculiar things?
इन अनूठी चीजों के बारे में थिंक-टैंक क्या सोचता हैं?
Answer.
When Think-Tank sees these peculiar things in his magical mirror, he guesses them as sandwiches which are a staple food of Earthlings.

जब अपने जादुई दर्पण में थिंक-टैंक इन अनूठी चीजों को देखता है तो इन्हें पृथ्वी के लोगों का प्रमुख आहार सैंडविच है।

Question 12.
What does Iota say when she is asked to eat the sandwich to know the truth?
जब आयोटा से सच्चाई जानने के लिए सैंडविच को खाने को कहा जाता है तो वह क्या कहती है?
Answer.
Iota says that it shall be her honour to be the first Martian to eat a sandwich, although she doesn’t want to eat it. When sergeant Oop comes, she immediately orders him to eat it.

आयोटा कहती है कि प्रथम मंगल ग्रहवासी के रूप में सैंडविच को खाना उसके लिए एक सम्मान की बात होगी। यद्यपि वह इसे खाना नहीं चाहती थीं जब सार्जेंट ऊप आया, तो उसने तुरंत उसे खाने का
आदेश दिया।

Question 13.
What does Noodle tell about Sandwiches? What is Think-Tank’s reaction about Noodle’s suggestion?
नूडल सैंडविच के बारे में क्या कहता है? नूडल के सुझावों पर थिंक-टैंक को क्या प्रतिक्रिया है?
Answer.
Noodle confirms that he had seen surveyor films of these sandwiches where Earthlings used them as some sort of communication devices. Think-Tank reacts positively to this suggestions and orders Omega to listen them.

नूडल इस बात की पुष्टि करता है कि उसने सर्वेक्षण फिल्म में सैंडविच को देखा है जिसे पृथ्वी के वासी संचार उपकरण में एक प्रकार के रूप में प्रयोग करते हैं। थिंक-टैंक इस सुझाव को सकारात्मक रूप में लेता है तथा ओमेगा को इसे सुनने का आदेश देता

Question 14.
What misinterpret does Think-Tank made after seeing the picture of the nursery rhymes?
नर्सरी की कविता के चित्र को देखने के बाद थिंक-टैंक उसके बारे में कौन-सी गलत व्याख्या करता है?
Answer.
When Think-Tank sees the picture of Humpty Dumpty he screams and hold his head. He misinterprets the picture to own his resemblance. He confirms that the Earthlings has seen him and has a plan to capture Mars.

जब थिंक-टैंक हमटी-डमटी के चित्र को देखता है। तो वह चीखता है तथा सिर पकड़ लेता है। वह इस चित्र को अपनी समरूपता का भ्रामक वर्णन करता है। उसे विश्वास हो जाती है कि पृथ्वीवासियों ने उसे देख लिया है तथा उनकी योजना मंगल ग्रह को कब्जे में लेने की है।

C. Answer the following questions in about 60 words each:
Question 1.
Who tried to invade the earth in the twenty-first century and what saved it?
इक्कीसवीं शताब्दी में पृथ्वी पर आक्रमण करने की किसने कोशिश की तथा किसने इसकी रक्षा की?
Answer.
The Martians tried to invade the earth in 2040. Think-Tank, great and most powerful creature in the whole universe was the commander-in-chief. He had sent a manned space probe with his crew members. Martians could not comprehend the content of the book to which they considered as sandwich. They had no idea about the illustrations and the nursery rhymes written in the books. They interpret the picture of Humpty Dumpty to that of Think-Tank. A line “Had a great fall” was misjudged by them. They thought that the Earthlings have made a plan to capture Mars Central Control and Think-Tank. Being frightened he decides to vacate Mars and ran away. This way a dusty old book saved the earth.

मंगल ग्रह के वासियों ने 2040 में पृथ्वी पर आक्रमण करने का प्रयास किया। ब्रह्मांड का सबसे महान तथा ताकतवर थिंक-टैंक इसका सेनापति था। उसने एक मानवचलित अंतरिक्ष प्रोब अपने अभियान दल के सदस्यों के साथ भेजा। मंगल ग्रह वासी उस किताबे की विषय-वस्तु को समझ नहीं सके, जिसे वे सैंडविच समझ रहे थे। वे हमटी-डमटी को थिंक-टैंक समझने लगे। एक पंक्ति ‘गिरा बड़े जोर से का उनके द्वारा गलत अर्थ निकाला गया। उन्होंने सोचा कि पृथ्वीवासी मंगल ग्रह नियंत्रण केंद्र तथा थिंक-टैंक पर कब्जा करना चाहते हैं। भयभीत होकर उसने मंगल-ग्रह छोड़ देने का निर्णय किया तथा वहाँ से भाग खड़ा हुआ। इस प्रकार से, एक धूलमयी किताब ने पृथ्वी की रक्षा की।

Question 2.
How did one old book of nursery rhymes save the world from a Martian invasion?
नर्सरी की कविता की एक पुरानी किताब ने किस प्रकार से मंगलवासियों के आक्रमण से विश्व की रक्षा की?
Answer.
The Martians strove hard for invading the Earth in the twenty-first century, i.e. in 2040. Think-Tank conceived that the Earthlings had come to know about his plan and they intended to imprison him. He misinterpreted the line “Had a great fall” and thought that the residents of the earth had planned to capture Mars Central Control. He considered it an invasion of Mars and decided to escape without any delay He ordered his people to leave earth and remove all traces of their visit. He also instructed the invasion fleet to evacuate the entire planet of Mars. They headed for Alpha Centauri, a hundred millions miles away.

मंगल ग्रह के वासियों ने इक्कसवीं शताब्दी से पृथ्वी पर आक्रमण करने की पुरजोर कोशिश की। थिंक-टैंक ने यह सोचा कि पृथ्वीवासियों को उसकी योजना का पता चल गया है तथा वे उसे बन्दी बनाना चाहते हैं। उसने ‘बहुत जोर से गिरा’ शब्द का गलत अर्थ लगा लिया तथा सोचा कि पृथ्वी के निवासियों की योजना मंगल नियंत्रण केंद्र को अपने कब्जे में लेने की है। इसे उन्होंने मंगल पर आक्रमण की तरह समझा तथा अबिलंब वहाँ से भागने का निर्णय किया। उसने अपने आदमियों को पृथ्वी छोड़ने का आदेश दिया तथा अपनी यात्रा के सभी चिह्नों को मिटाने को कहा। उसने अपने युद्धक बेड़े को भी पूरे मंगल ग्रह को खाली कर देने का आदेश दिया। वे मंगल ग्रह से एक मिलियन दूर अल्फा सेंटोरी की तरफ चले गए।

Question 3.
Who was Think-Tank? What did he want? Who were his companions?
थिंक-टैंक कौन था? वह क्या चाहता था? उसके सहयोगी कौन थे?
Answer.
Think Tank was the ruler of the planet Mars. He was very arrogant and haughty. He considered himself a great schemer and scholar. He decided to invade the planet earth. Think-Tank disclosed his plan to his apprentice Noodle and instructed him to gather information about the position of his crew on the earth. There were three members in the crew, Captain Omega, Lieutenant Iota and sergeant Oop. He had the invasion fleet with him.

थिंक-टैंक मंगल-ग्रह का शासक था। वह बहुत ही अक्खड़ तथा घमंडी था। वह अपने आप को एक महान योजनाकार तथा विद्वान समझता था। उसने पृथ्वी ग्रह पर आक्रमण का निश्चय किया। थिंक-टैंक ने अपने प्रशिक्षु नूडल को अपनी योजना के बारे में बताया तथा उसे निर्देश दिया कि वह पृथ्वी पर गए उसके दल के सदस्यों के बारे में सूचनाएं संग्रहित करे। दल में तीन सदस्य थे-कैप्टन ओमेगा, लेफ्टिनेंट आयोटा तथा सार्जेट ऊप! उनके साथ युद्धक बेड़ा भी था।

Question 4.
Explain the guesses about the book that are made by Think-Tank and other Martians.
पुस्तक में थिंक-टैंक तथा अन्य मंगल ग्रह वासियों के पुस्तक के संबंध में लगाए गए अनुमानों का वर्णन कीजिए।
Answer.
At the order of Think-Tank, Noodle makes a contact with Martian Space Probe and asks Captain Omega about their position. Omega replies that they have reached the earth planet without any problem and are surrounded by very peculiar things that he had never seen earlier and is not able to identify them. Think-Tank looks at these things in his magical mirror and calls them sandwiches that are eatables for earthlings. He orders Omega to eat for confirmation. At last sergeant Oop eats a corner of the book. Noodle guesses that these are not eatables but are communication devices. Think-Tank agrees with Noodle and orders Omega to listen through ears. But Omega fails to listen to anything. Noodle once again guesses that these are for eye communication and not for ears. At last Omega takes vitamins to increase the intelligence and is able to read the book.

थिंक-टैंक के आदेशानुसार, नूडल ने मंगल ग्रह के अंतरिक्ष प्रोब से संपर्क स्थापित किया तथा उनकी स्थिति को जानना चाहा। ओमेगा ने उत्तर दिया कि वे पृथ्वी ग्रह पर बिना किसी समस्या के पहुँच गए। हैं तथा उनके आसपास ऐसी अनूठी चीजें हैं जिन्हें उन्होंने पहले कभी नहीं देखा तथा वे उन्हें पहचान नहीं कर पा रहे हैं। थिंक-टैंक ने उन चीजों को जादुई दर्पण में देखा तथा इसे सैंडविच की संज्ञा दी, जो पृथ्वीवासियों के द्वारा खाई जाती है। इसकी पुष्टिकरण के लिए वह ओमेगा को इसे खाने का आदेश देता है। अंत में सार्जेंट ऊप पुस्तक के कोने को खाता है। नूडल को लगाता है कि ये खाने की चीज नहीं है बल्कि संचार उपकरण है। थिंक-टैंक नूडल से सहमति जताता है तथा ओमेगा को इसे कान से सुनने का आदेश देता है। किंतु ओमेगा कुछ भी सुनने में असमर्थ रहता है। नूडल को एक बार किर लगता है कि ये आँखों के संचरण के लिए है न कि कानों के लिए। अंत में ओमेगा विटामिन लेता है। ताकि उसकी बुद्धिमत्ता बढ़ सके तथा पुस्तक पढ़ने में समर्थ हो जाता है।

Question 5.
What ideas does Think-Tank get after hearing the nursery rhymes and seeing its pictures?
नर्सरी की कविताओं को सुनने तथा इसके चित्र को देखने के बाद थिंक-टैंक के मन में कौन-सा विचार आता है?
Answer.
After taking vitamins the crew members gain intelligence to understand the languages. When Iota reads ‘Hey diddle…spoon’ rhyme finds it more threatening by knowing that the earthlings have reached a high level of civilisation. He confirms that the earthlings have taught their domesticated animals music, culture and space techniques. They are launching an interplanetary attack of millions of cows. When, Sergeant Oop reads the rhyme ‘Humpty-Dumpty…’, He looks at the picture and screams that it is he who has a big balloon like head. He concludes that terrifies and the earthlings are after him and the Space Central Control He orders Noodle to prepare a space capsule for him. He leaves the Mars and orders the crew members to leave the earth without delay.

विटामिन लेने के बाद अभियान दल के सदस्यों को वुद्धि की प्राप्ति होती है तथा वे भाषा को समझने लगते हैं। जब आयोटा पढ़ती है-‘डिडल ….. चम्मच उन्हें यह पंक्तियाँ और भी खतरनाक लगती हैं, जब वे जान जाते हैं कि पृथ्वीवासी सभ्यता के उच्चतम स्तर पर पहुँच चुके हैं। उसे यह विश्वास हो जाता है कि पृथ्वीवासियों ने अपने पालतू जानवरों को संगीत, संस्कृति तथा अंतरिक्ष तकनीक सिखा दिया है। वे लाखों गायों के सहायता से अंतर-ग्रहों पर हमला करने जा रहे हैं। जब सार्जेंट ऊप ने कविता पढ़ा-“हमपटी-डमपटी….” उसने चित्र को देखा तथा चीखा कि मैं हूँ जिसके बड़े गुब्बारे की तरह सिर है। वह इस निष्कर्ष पर पहुँचता है कि पृथ्वीवासी उसके पीछे तथा अंतरिक्ष नियंत्रण कक्ष के पीछे पड़े हुए हैं। वह नूडल को आदेश देता है कि उसके लिए एक अंतरिक्ष कैप्सूल बनाए। वह मंगल ग्रह को छोड़ देता है तथा अभियान दल के सदस्यों को अविलंब पृथ्वी से चले जाने को कहता है।

Question 6.
Have you ever thought about Aliens? What information do you have about Aliens? Think yourself in place of Think-Tank and then explain what would you have done after hearing the rhymes?
क्या आपने कभी एलियंस के बारे में सोचा है? आपको एलियंस के बारे में क्या जानकारी है? थिंक-टैंक के स्थान पर खुद को रखकर सोचिए तथा बताइए कि कविता को सुनने के बाद आप क्या करते?
Answer.
Yes, like others I am too very curious about Aliens. Many times when I get a chance to read or listen about Aliens, automatically my imaginations work and my mind creates some special ideas about Aliens. How they look, where they live, what the real fact is about Aliens, etc.

As I have read in books and watched on discovery channel, many unidentified flying objects, or UFOs are seen in the different parts of the world. It is one of the most controversial mysteries known to mankind. From ancient to present times, unidentified objects have been seen in the sky by millions of people.

Some film makers have made movies on Aliens and almost all of them have been liked much. It is only because of the curiosity about Aliens.

If I were in place of Think-Tank, I would try to listen to the rhyme more carefully as it is an unknown language for me. After watching the picture, I would try to find out the reality of the picture and as Noodle was giving very good and correct advices, I would have consulted him about the picture and then would have reached the conclusion.

हाँ, अन्य लोगों की तरफ मैं भी एलियंस के प्रति बड़ा ही जिज्ञासु रहा हूँ। काफी समय से, जब कभी मुझे एलियंस के विषय में पढ़ने या सुनने का अवसर मिलता है, स्वतः ही मेरी कल्पना क्रियाशील हो जाती है तथा मेरे मस्तिष्क में एलियंस के प्रति कुछ विशेष विचार आने लगते हैं। वे कैसे दिखते हैं, वे कहाँ रहते । हैं, एलियंस के विषय में वास्तविक सच्चाई क्या है इत्यादि।

जैसा कि मैंने पुस्तकों में पढ़ा एवं डिस्कवरी चैनल में देखा है, बहुत सारे अचिहनित उड़ने वाले जीव विश्व के विभिन्न हिस्सों में पाए जाते हैं। यह मानव के लिए एक विवादास्पद तथा रहस्यमय तथ्य है। प्राचीन काल से लेकर अब तक, लाखों लोगों के द्वारा आकाश में उड़ने वाले अनजाने जीवों को देखा गया है। अब फिल्म निर्माताओं ने एलियंस पर फिल्में भी बनाई गई है तथा लगभग सभी की खून प्रशंसा भी हुई है। ऐसा एलियंस के प्रति जिज्ञासा के कारण हुआ है।

यदि मैं थिंक-टैंक के स्थान पर होता तो मैं उस कविता को और अधिक सावधानीपूर्वक सुनने की कोशिश करता क्योंकि वह मेरे लिए अपरिचित भाषा है। चित्र देखने के बाद मैं इस चित्र की वास्तविकता की जाँच करने की कोशिश करता, और जैसा कि नूडल बहुत ही अच्छी और सही सलाह दे रहा था, मैं उससे चित्र के मामले में राय लेता तथा उसके बाद किसी निष्कर्ष पर पहुँचता।।

Questions for Practice
1. Why did Think-Tank guess about the book as sandwiches?
थिंक-टैंक ने पुस्तक के बारे में सैंडविच के रूप में क्यों अनुमान किया?

2. What do you think about Noodle?
नूडल के बारे में आप क्या सोचते हैं?

3. Who bites the corner of the book?
पुस्तक के कोने को किसने चखा?

4. What was the effect of the nursery rhymes on Think-Tank?
थिंक-टैंक पर नर्सरी की कविता का क्या असर पड़ा?

5. Where did Think-Tank go leaving the Mars?
मंगल ग्रह को छोड़कर थिंक-टैंक कहा गया?

All Chapter RBSE Solutions For Class 10 English Hindi Medium

All Subject RBSE Solutions For Class 10 Hindi Medium

Remark:

हम उम्मीद रखते है कि यह RBSE Class 10 English Solutions in Hindi आपकी स्टडी में उपयोगी साबित हुए होंगे | अगर आप लोगो को इससे रिलेटेड कोई भी किसी भी प्रकार का डॉउट हो तो कमेंट बॉक्स में कमेंट करके पूंछ सकते है |

यदि इन solutions से आपको हेल्प मिली हो तो आप इन्हे अपने Classmates & Friends के साथ शेयर कर सकते है और HindiLearning.in को सोशल मीडिया में शेयर कर सकते है, जिससे हमारा मोटिवेशन बढ़ेगा और हम आप लोगो के लिए ऐसे ही और मैटेरियल अपलोड कर पाएंगे |

आपके भविष्य के लिए शुभकामनाएं!!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *